בידי היוצר, או בידי המתבונן?

בשנים האחרונות הוצפנו ב-"אמנות" שנוצרה על ידי אלגוריתמים. וכמו עם שחמט וגם גו, נשאלת השאלה "המותר האדם מהמחשב?". היכולת של מה שמכונה הבינה המלאכותית ליצור משהו שמעורר הערכה אסתטית על בקרב בני אדם מכריחה אותנו לשאול האם רק אנחנו מסוגלים ליצור אמנות. כתבה ב-The Verge מביאה מספר דוגמאות של אמנות אלגוריתמית שאפשר לחשוב שהוכנו על ידי בני אדם. הכתבה מצטטת אוצר של תערכוה של אמנות אלגוריתמית ששואל מה כבר מייחד את האדם:

Kalyanaraman suggests that art made with AI demonstrates that computers may deserve credit as creative actors. The type of machine learning used by White and his peers works by sifting through large amounts of data and then replicating the patterns it finds. Kalyanaraman suggests that this is similar to the process by which humans learn art, but that our “mysticism” surrounding the notion of creativity stops us from seeing the parallels. “If a machine can make humanly surprising, stylistically new kinds of art, I think it is foolish to say well it’s not really creative because it doesn’t have consciousness,” he says.

What algorithmic art can teach us about artificial intelligence

אבל כאשר אנחנו צופים בשקיעת שמש מדהימה יש לנו תגובה אסתטית, ואיננו טוענים (לפחות לא ברצינות) שהטבע הוא "אמן". האסטתיות היא משהו שאנחנו חווים, לא משהו שהיוצר בהכרח מכניס לתוך ה-"יצירה" שלו. כאשר המחשב יתחיל להגיד לנו מה מוצא חן בעיניו מבחינה אסתטית ומה לא … אז אולי נצטרך לשאול על הייחוד שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

css.php