בראיון שהוא העניק לכתב עת צרפתי, שהוא מפרסם בבלוג שלו, הנרי ג'נקינס מתאר את הנוף התרבותי שנרקם בעקבות התפתחות האמצעים החדשים הרבים שמאפשרים את השתתפות הקהל. ג'נקינס מוכר כאחד שחוקר את העצמת ההשתתפות הזאת, אך כאן הוא נזהר לא לפאר אותה יתר על המידה.
It doesn't mean that media creators and media industries don't matter. Of course, they do and they exert much more power than the more wide-eyed cyberenthusiasts might acknowledge. Contrary to what you may have heard, we do not yet and probably never will live in a world without gatekeepers. We need to be paying close attention to the mechanisms by which media industries frame some kinds of audience participation as acceptable and others as unacceptable, even as they claim to expand the power of consumers and diversify the contents of our culture. We need to be attentive to the limits of participation even as we are excited about the broadening franchise which consumers do enjoy in this new convergence culture. Reflections on Cultural Politics: My Interview for Poli (Part One) |
הרחבת ההשתתפות של צרכני התרבות אכן משפיעה, ומביאה לשינויים בדרכים שבהן המדיה מתייחסים לקהל, אבל ההשפעה של המפיקים המסורתיים, והחזקים, עדיין גדולה מאד. (בהמשך הראיון יש התייחסות מעניינת לתפקיד ההיסטורי החשוב של תופעות כגון fan fiction בהתפתחות התרבות ההשתתפותית שאנחנו מכירים היום באינטרנט.)